ENGEL OLAN ENGELİM DEĞİL Kİ
1- Giriş
Toplumda var olabilmek ancak kendimizi ifade edebilmekle
mümkündür. Aynı dili konuşamıyorsak bir yere kadar beden diliyle
anlaşabiliriz. Örneğin işitme engellilerle iletişim kurabilmek ve onlara
yardımcı olabilmek için işaret dilini bilmeliyiz. Yaşadığımız,
çalıştığımız, dinlendiğimiz, eğitim gördüğümüz, sosyal faaliyetlerimizi
sürdürdüğümüz alanlar, toplumda var olan görme, işitme ve bedensel engele
sahip olan her birey düşünülerek yapılandırılmalıdır.
2- Yaşamı kolaylaştırmak için neler yapılabilir?
Çeşitli engel sahibi bireylerin yaşamını kolaylaştırmak için;
yaşadığı ev, sokak, mahalle, okul, şehir, levhalar, yollar, kaldırımlar,
kamu binaları, park ve bahçeler, ulaşım araçlarının tasarımı büyük önem
arz etmektedir. Kişinin sahip olduğu engele bir de toplum içinde var
olan engellerin eklenmesi toplumla bütünleşmesini zorlaştırır. Bu
zorluklar zincirleme birçok soruna yol açar. Okul öncesi, okul ve sonrası
olmak üzere her dönem çeşitli sorunlarla uğraşmak zorunda kalır. Ayrıca
eğitim materyallerinin engellilerin gereksinmelerini karşılayabilecek
seviyede olmalısı önemlidir.
Tüm bu fark edilmeyen sorunlar dezavantajlı bireylerin
toplumdan kopmasına, sosyal hayattan kendisini dışlanmış hissetmesine,
içe kapanmasına yol açar. Çünkü toplum yaşamına sınırlı bir
şekilde katılabilmekte, kendi yaşamını dahi idame ederken çok
zorlanmaktadır. Bu gibi durumlar bireyin mutsuzluğuna neden olur.
3- Mevzuat
3.1. Konuyla ilgili Mevzuat Hükümleri:
01.07.2005 tarihinde kabul edilen ve son olarak 06.02.2014
tarihinde yapılan değişiklik ile 5378 sayılı Engelliler Hakkında
Kanunun, engellilerin eğitim almaları ile ilgili 15. Maddesi
şöyledir; “Madde 15- (Değişiklik:6/2/2014 - 60518/73 md.)
Hiç bir gerekçeyle engelli bireylerin eğitim alması
engellenemez. Engelliler, özel durumları ve farklılıkları dikkate
alınarak, yaşadıkları çevrede bütünleştirilmiş oranlarda, eşitlik
temelinde, hayat boyu eğitim imkanından ayrımcılık yapılmaksızın
yararlandırılır. Genel eğitim sistemi içinde engellilerin her seviyede
eğitim almasını sağlayacak bütünleştirici planlamalara yer verilir. Örgün
eğitim programlarına farklı nedenlerle geç başlamış engellilerin bu
eğitime dahil edilmesi için gerekli tedbirler alınır. Üniversite
öğrencilerinden engelli olanların öğrenime etkin katılımlarını sağlamak
amacıyla Yükseköğretim Kurulu koordinasyonunda, yükseköğretim kurumları
bünyesinde, engellilere uygun araç- gereç ve ders materyallerinin, uygun
eğitim, araştırma ve barınma ortamlarının temini ile eğitim süreçlerinde
yaşadıkları sorunların çözümü gibi konularda çalışma yapmak üzere
Engelliler Danışma ve Koordinasyon Merkezleri kurulur.
Engelliler Danışma ve Koordinasyon Merkezinin çalışma usul ve
esasları Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı, Milli Eğitim Bakanlığı ve
Yüksek Öğretim Kurulunca müştereken çıkarılan yönetmelikle
belirlenir. İşitme engellilerin eğitim ve iletişimlerinin sağlanması
amacıyla Türk işaret dili sistemi oluşturulur. Bu sistemin
oluşturulmasına, geliştirilmesine ve uygulanmasına yönelik çalışmaların
esas ve usulleri Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığının
koordinatörlüğünde, Milli Eğitim Bakanlığı ve Türk Dil Kurumu
Başkanlığınca müştereken çıkarılan yönetmelikle belirlenir.
Engellilerin her türlü eğitim, sosyal ve kültürel ihtiyaçlarını
karşılamak üzere kabartma yazılı, sesli, elektronik kitap; alt yazılı,
işaret dili tercümeli ve sesli betimlemeli film ve benzeri materyal temin
edilmesine ilişkin gerekli işlemler Milli Eğitim Bakanlığı ile Kültür ve
Turizm Bakanlığınca yürütülür.” Şeklindedir.
3.2. -Engelli Kimlik Kartı:
19.07.2008 tarihli ve 26941 sayılı Resmî Gazetede
yayımlanarak yürürlüğe giren “Engelliler Veri Tabanı Oluşturulmasına ve
Engellilere Kimlik Kartı Verilmesine Dair Yönetmelik” gereği engellilere
tanınan hak ve hizmetlerden yararlanmada kullanılmak üzere engelli
kişilere verilen kimlik kartıdır. Engelli kimlik kartı Valilikler (İl
Sosyal Hizmetler Müdürlükleri) tarafından düzenlenmektedir.
3.3-Engelli Bireylere Uygulanan İndirimler ve
Oranları:
1. Bazı belediyeler, belediye meclislerinde alınan kararlar
doğrultusunda engelli bireyleri şehir içi otobüs, vapur, su vb.
hizmetlerinden ücretsiz veya indirimli faydalandırmaktadır. Bu
hizmetlerinden faydalanmak için belediyenin ilgili birimine müracaat edilmesi
gerekmektedir.
2. Şehirlerarası yolcu otobüslerinde, Karayolları Taşıma
Yönetmeliğinin 57. maddesinin 11. fıkrası gereği; % 40 oranında engelli
olduğunu belgeleyen kişiler için bilet ücreti, geçerli ücret tarifesi
üzerinden % 30 indirimli düzenlenmektedir.
3. Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları tarafından
engellilere yapılan indirim, % 40 ve üzeri oranda engeli olan yolcunun
sadece kendisi, engel oranı % 50 ve üzeri olan ağır engelli yolcunun
kendisi ve varsa beraberindeki refakatçisi ana hat yolcu trenlerinde % 50
indirimli olarak seyahat edeceklerdir. Söz konusu indirimden yararlanmak
isteyenlerin “Engellilik Ölçütü, Sınıflandırılması ve Engellilere
verilecek Sağlık Kurulu Raporları Hakkında Yönetmelik”e uygun olarak
alınmış sağlık kurulu raporu, engelli kimlik kartı veya (Engelli nüfus
cüzdanında yer alanlar için) nüfus cüzdanını ibraz etmeleri gerekmektedir.
4. Türk Hava Yolları, % 40 ve üzeri oranda engelli olan
yolculara, uygulanabilir ücretler üzerinden tüm iç ve dış hatlarda % 25
indirim sağlamaktadır. İndirimden faydalanmak isteyen % 40 ve üzeri
oranda engeli olan kişilerin, engelli kimlik kartı veya sağlık kurulu
raporu veya ‘’Engelli’’ ibaresi bulunan nüfus cüzdanlarını ibraz
etmeleri gerekmektedir. Ayrıca, ‘refakatçi ile seyahat etmelidir’ ibaresi
bulunan doktor raporunun ibraz edilmesi halinde, engelli yolcu ile aynı
seferde seyahat edecek bir refakatçisine tüm iç ve dış hatlarda
uygulanabilir ücretler üzerinden % 25 oranında indirim sağlanmaktadır.
5. İstanbul Şehir Hatları İşletmesi tarafından, kimliklerini
ibraz etmek suretiyle engelliler, 60 yaş ve üzeri olan vatandaşlar,
gaziler, şehit ve gazilerin dul ve yetimlerine akbilli hatlarda ücretsiz
seyahat etme imkanı sağlanmaktadır. Ağır engelli vatandaşların kartlarında
“Refakatçi” ibaresi bulunan kişilerin yanlarındaki refakatçiler de
ücretsiz olarak seyahat etmektedir. Biletli hatlarda eğer indirimli tarife
var ise, indirimli bilet ile seyahat edebilmektedirler.İstanbul Deniz
Otobüsleri İşletmesi tarafından, bedensel engelliler, % 40 ve üzeri oranda
engeli olan ve nüfus cüzdanında engellilik bilgisi yazılmış olan engelli
kişilere; bilgisayardan bilet kesilen dış hatlarda indirimli, İETT'den
alacakları ücretsiz seyahat kartları üzerine taktıracakları indirimli
akbillerini kullanmak suretiyle akbilli hatlarda indirimli
tarifeden yararlanmaktadır. Malul vatandaşlar ile 2022 sayılı kanuna göre
maaş alan 65 yaşını doldurmuş, bakıma muhtaç malul durumdaki
kişiler; durumlarını belgelemek kaydıyla dış hatlarda indirimli,
İETT’den alacakları ücretsiz seyahat kartları üzerine taktıracakları
indirimli akbillerini kullanmak suretiyle akbilli hatlarda
indirimden yararlanmaktadır.
6. Müze ve ören yerlerine, engelliler ile bir refakatçisi,
gaziler, şehitler ve bunların eş ve çocukları, 65 yaş ve üstü Türkiye
Cumhuriyeti vatandaşları kimliklerini ibraz etmek suretiyle ücretsiz
biletle girmektedirler.
7. Engelliler, harp malulü ve gaziler ile bunların eşleri,
çocukları ve anne- babalarından, kimliklerini ibraz etmek suretiyle milli
parklar, tabiatı koruma alanları ve tabiat parklarına girişte ücret
alınmamaktadır.
8. GSM operatörleri, engelli kişilere özel tarifeler
uygulamaktadır.
4-Türkiye İstatistik Kurumunun 2010 verilerine göre
oranlar:
4.1. Engellilik oranları:
Görme engelliler ……… % 8,4
İşitme engelliler ………. % 5,9
Dil ve konuşma engelli…………. % 0,2
Ortopedik engelli ……………….. % 8,8
Zihinsel engelli ……………….. % 29,2
Ruhsal ve duygusal engelliler… % 3,9
Türeyen hastalıklar …. ………… % 25,6
Çoklu engel grubu ………………. % 18,0
4.2. % 20 - % 39 engel oranlarına göre:
Görme engelli ………………….. % 28
İşitme engelli …………………… % 16,6
Dil ve konuşma engelli………….. % 52,3
Ortopedik engelli ………………… % 33,8
Zihinsel engelli …………………… % 6,7
Ruhsal ve duygusal engelliler ….. % 12,3
Süreğen hastalıklar ……………… % 17
Çoklu engel grubu……………….. % 10
4.3. % 40 ve % 69 engel oranlarına göre:
Görme engelliler……………. % 28,
İşitme engelliler …………….. % 78,
Dil ve konuşma engelliler….. % 37,
Ortopedik engelliler ………… % 49
Zihinsel engelliler…………… % 43,
Ruhsal ve duygusal engelliler… % 25,
Süreğen hastalık …………… % 40,
Çoklu engel grubu…………….. % 39.
4.4. % 70 ve üstü engel oranlarına göre:
Görme engelli……………… % 43,
İşitme engelli………………. % 4,6,
Dil ve konuşma engelli……. % 10,
Ortopedik engelli…………… % 16,
Zihinsel engelli …………… % 50,
Duygusal engelli………….. % 61,
Türeyen hastalık…….. ….. % 43,
Çoklu engel grubu…………… % 49.
4.5. Yaş gruplarına göre dağılım:
0-6 yaş: % 4,9,
7-14 yaş: % 16,2,
15-24 yaş: % 17,2,
25-44 yaş: % 27,7,
45-64 yaş: % 18,9,
65 ve üstü % 15,2 dir.
Engellilerin % 41’i okur yazar değil, okuma yazma bilenler % 18,
ilkokul mezunu % 22, ortaokul % 10 lise ve üstü % 7.
5.-Sonuç:
Engelliler engelsizler ile iletişim kurabilmek için çaba
harcıyor. Fakat engelsizlerin duyarsızlığı nedeniyle bu çaba karşılıksız
kalıyor. Bu durum engellilerin istihdam, eğitim, sağlık, sosyalleşme,
ifade ve düşünce özgürlüğü gibi en temel insan haklarına ulaşmayı
zorlaştırıyor.
Toplumların refahı, ancak tüm bireylerin mutlu ve sosyal fayda
sahibi olmasıyla mümkündür.
Kaynakça:
1-Anayasa
3- İşitme, Konuşma ve Görme Sorunları Olan Çocukların Eğitimi
Prof. Dr. Ümran TÜFEKÇİOĞLU
4-Karaarslan Erkan, Engelli Hakları BEKAD Yayınla
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder